Meer basiskennis over geluk is waardevol voor iedere zorgverlener, zegt Patrick van Hees. Deze geluksexpert ontwikkelde een test die inzicht geeft in waar je gelukkig van wordt. ‘Zorgverleners hoeven die test niet zelf af te nemen maar leren waarmee mensen worstelen helpt hen wel om patiënten beter te begrijpen.’
Er zijn drie bouwstenen om gelukkig te worden en te blijven, zegt Van Hees. Geluk is D.O.M. laat hij in een van zijn boeken zien. De D staat voor doelen (zit je zelf achter het stuur van je leven?), de O voor Oplaadpunten (waar krijg je energie van?) en de M voor mensen (beter arm met goede vrienden dan rijk zonder goede vrienden).
Oplaadpunten
Veel mensen vinden het vooral lastig zich vaak genoeg op te laden, ziet Van Hees in zijn onderzoeken. ‘Ze weten wel van welke oplaadpunten ze energie krijgen. Zoals van sporten of van lezen. Maar ze blijven excuses zoeken om geen tijd te besteden aan opladen. Ze blijven tegen zichzelf zeggen: “Naar de sportschool ga ik wel weer als ik het minder druk heb”. En daarmee missen ze een bron voor geluk.’
‘Paar pagina’s lezen al voldoende’
Lezen blijkt volgens Van Hees trouwens een heel effectief oplaadpunt. ‘Het is ook een goed voorbeeld van een oplaadpunt dat weinig tijd hoeft te kosten. Je hoeft niet een boek in een dag te lezen om geluk te vinden, een paar pagina’s kan al voldoende zijn.’
Inzicht krijgen
Er zijn duizenden technieken die online en offline meer geluk beloven. Maar wat werkt is heel persoonlijk: lang niet iedereen haalt rust en plezier uit mindfulness. Daarom is inzicht krijgen in de persoonlijke zoektocht naar geluk zo belangrijk, benadrukt Van Hees.
De test die hij ontwikkelde helpt daarbij. Het CHAP (Cambridge Happiness Profiler) Geluksrapport is gebaseerd op wetenschappelijke publicaties over geluk en brengt je persoonlijke score op 28 geluksvoorspellers in kaart, evidence-based dus. Voorbeelden van relevante geluksvoorspellers zijn slaap, flow en sociale verbinding. De gebruiker vult per stelling scores in van 0 t/m 10 en krijgt op basis daarvan een persoonlijk geluksrapport met praktische adviezen.
Wat kunnen zorgverleners met de lessen van Van Hees over geluk en met de mogelijkheid een persoonlijk geluksrapport te maken? ‘Mijn boodschap is niet dat alle zorgverleners dit samen met patiënten moeten gaan doen. Schoenmaker blijf bij je leest. Maar deze methode wordt wel steeds vaker aangeboden, bijvoorbeeld door gecertificeerde coaches en HR-adviseurs. Want ook voor werkgevers is het belangrijk dat medewerkers gelukkig blijven. Dat voorkomt burn-outs en verbetert de werksfeer en prestaties. Dus is het voor zorgverleners wél verstandig dat ze ervan weten en bijvoorbeeld kunnen verwijzen naar een CHAP-gecertificeerde coach (bijvoorbeeld via oeec.nl) of psycholoog (bijvoorbeeld via cenzo.nl). Meer info over de CHAP: chaphappiness.com.