Steeds meer ziekenhuizen en organisaties hebben een leefstijlloket. Inmiddels is daardoor meer inzicht gekomen in hoe je dit het best kunt organiseren en wat werkzame ingrediënten zijn. Deze kennis is verzameld in de ‘Handreiking Leefstijl(zorg)loketten: stappenplan voor de organisatie’ van de Coalitie Leefstijl in de Zorg.
Het Amsterdam UMC was een van de eerste ziekenhuizen met een leefstijlloket en doet in de LOFIT-studie onderzoek naar de effectiviteit ervan. Meerdere ziekenhuizen startten tegelijkertijd of net erna ook een dergelijk loket. Voor deze koplopers was het zoeken en leren hoe zo’n loket het best opgezet kan worden. Inmiddels is er veel ervaring mee opgedaan, waar nieuw startende loketten van kunnen profiteren.
Terugkerende vragen en thema’s
In de Handreiking komen thema’s en vraagstukken aan bod waar ieder startend leefstijlloket mee te maken krijgt. Hoe pak je het beleidsmatig aan? Hoe krijg je verwijzingen op gang? Hoe organiseer je passende begeleiding en goede doorverwijzing? Hoe zorg je voor financiering? Experts vanuit de praktijk, management, onderzoek, financiering en patiënten hebben allemaal een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de Handreiking.
Aanpassen aan eigen regio
‘Er bestaat nog geen uitgekristalliseerd ‘product’ leefstijl(zorg)loket’, beschrijven de auteurs van het document. ‘Maar er zijn in de praktijk veel uniforme elementen.’ Daarnaast zal de opzet van het loket natuurlijk ook afhankelijk zijn van verschillen in patiëntenpopulatie of verschillen in samenwerken met de eerste lijn in de regio.