De Stichting Student en Leefstijl heeft als belangrijke missie om leefstijl een plek te geven in het curriculum van de geneeskundeopleiding. Om dit te ondersteunen hebben de studenten samen met artsen en onderzoekers een document opgesteld met leerdoelen.
Uit een eerder onderzoek van Student en Leefstijl blijkt dat maar 4 procent van het geneeskunde-onderwijs gaat over voeding en leefstijl. Tegelijkertijd geeft ruim 80% van de coassistenten aan juist meer te willen leren over deze onderwerpen. Veelal voelen ze zich nu niet bekwaam om patiënten te adviseren over onderwerpen als beweging, gewicht, voeding, slaap, stress en mentaal welbevinden. Juist artsen kunnen een belangrijke rol spelen bij het signaleren en verwijzen bij leefstijlproblemen of leefstijlgerelateerde aandoeningen.
Leerdoelendocument
In het nieuwe leerdoelendocument wordt aandacht besteed aan het individu, het collectief en de vaardigheden van de arts. Op individueel niveau gaat het om curatieve en preventieve leefstijlgeneeskunde. Dit kan een plek krijgen naast medicatie of als vervanging van medicatie. Leefstijlinterventies kunnen ziektes mogelijk verbeteren of zelfs omkeren. Op collectief niveau gaat het vooral om preventieve maatregelen om de volksgezondheid te verbeteren. Leerdoelen in dit hoofdstuk richten zich onder meer op de invloed van de omgeving en geldende beleidsmaatregelen. Tot slot gaat het hoofdstuk vaardigheden over het op de juiste manier aangaan van het gesprek in de spreekkamer, waar de eigen verantwoordelijkheid ophoudt en wanneer verwijzing nodig is.
Het document en meer informatie over Student en Leefstijl zijn te vinden op de website.